Ik heb de afgelopen weken een gepersonaliseerd trainingsprogramma gevolgd gericht op het verhogen van mijn vitaliteit en energieniveau. Dat programma bestond hoofdzakelijk uit cardio-oefeningen, met daarin een gelaagde opbouw in duur en intensiteit, maar ook ademhalingsoefeningen en leefstijladviezen.

Aanvankelijk merkte ik een positief effect, maar ik kreeg steeds meer moeite om het trainingsschema te voltooien en later kreeg ik aanhoudende spierpijn. Achteraf gezien een klassiek geval van PEM en over mijn eigen grenzen gaan. Ik heb toen gevraagd of het niet beter was om met het programma te stoppen. Maar ik kreeg het advies om, in licht afgezwakte vorm, door te gaan met het programma. Weken na afloop van het programma, heb ik nog steeds last van mijn spieren.

Ik vind dat ik niet adequaat geadviseerd ben. Op basis van van mijn feedback, mijn trainingsgegevens, en kennis van PEM en post-covid hadden de therapeuten me anders moeten adviseren. Ik heb ook het idee dat de organisatie een blinde vlek ontwikkeld heeft voor haar eigen aanpak.

Ik wil daarom een klacht indienen bij de organisatie zelf en een branchevereniging. Heeft iemand hier ervaring mee? De organisatie zelf heeft geen (digitaal) klachtenloket, tot mijn verbazing.

Je bent nog niet ingelogd. Log in om te kunnen reageren.

Monalisa 2 maanden geleden

Wat naar om te lezen John76. Ik begrijp jouw frustratie. De vraag is of je het de moeite waard vindt om ook nog energie kwijt te raken aan een klacht indienen. Dat vraagt veel van je en roept wellicht ook weer PEM klachten op. Als ik jouw verhaal lees, komt het op mij over dat ze niet veel met zo'n klacht gaan doen. Ze staan immers (star) achter hun methode.

Is het niet beter om die energie te steken in het vinden van een betere behandelaar?

Ik hoop dat je de juiste manier vindt om hiermee om te gaan.

John76 2 maanden geleden

Ik ga zeker op zoek naar een andere behandelaar.

Het opstellen van een klacht is voor mij ook een manier om een punt erachter te zetten. Ik heb (gelukkig) genoeg energie om zo'n klacht op te stellen en in te dienen. Voor mij zal de uitkomst van die klacht weinig uitmaken, want het leed is al geschied. Maar als ik één andere medepatiënt ermee kan helpen, dan is het me dat waard. Ik hoop dat mijn klacht een wake-up call is voor de betreffende organisatie. 

Els 2 maanden geleden

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg verplicht zorgaanbieders tot:

  • het hebben van een klachtenregeling;
  • het aanbieden van een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • aansluiting bij een Geschilleninstantie.

Klacht 

Hoewel de meeste paramedische zorgverleners hun best doen om goede zorg te bieden, kan het toch gebeuren dat een patiënt niet tevreden is en met een klacht zit over een paramedicus. De eerste stap die een patiënt met een klacht over een paramedicus neemt, is het gesprek aangaan met de paramedicus zelf. Als de patiënt en de paramedicus er niet samen uitkomen, dan kan de patiënt een klacht indienen via het klachtenformulier van het Klachtenloket Paramedici en zal een onafhankelijke klachtenfunctionaris de klacht in behandeling nemen. 

Geschil 

Mocht de afhandeling van de klacht met bemiddeling van de onafhankelijke klachtenfunctionaris niet tot de gewenste oplossing leiden en de patiënt wil de klacht doorzetten, dan kan de patiënt er voor kiezen om de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie en wordt het een geschil. De geschillencommissie stelt vast of het geschil in behandeling wordt genomen.

https://secure.kwaliteitsregisterparamedici.nl/klp/klachtofgeschil/defa…

John76 2 maanden geleden

Dankjewel. Die site had ik nog niet gevonden. 

Steun ons

Er moet meer perspectief komen voor mensen met Long Covid. Steun ons belangrijke werk!

Gezichten achter Long Covid