Campagnebeeld Begrip helpt

PostCovid NL start vandaag met de bewustwordingscampagne Begrip helpt. Een nationale campagne die begrip vraagt voor de onzichtbare beperkingen door post-covid. Van de tweehonderd symptomen die kunnen voorkomen bij post-covid lichten we de twee meest voorkomende uit in de campagne: een gebrek aan energie en een gebrek aan begrip. Een gebrek aan energie is net als de meeste andere symptomen (denk aan hersenmist, duizeligheid, hartkloppingen, PEM en POTS), niet aan de buitenkant te zien. En wat je niet kunt zien, kun je ook niet begrijpen. En daar hebben mensen met post-covid last van. Maar liefst 83% van onze achterban geeft aan: "Mensen zien niet aan mij dat ik ziek ben." Daarom maken we met deze campagne het onzichtbare zichtbaar en geven we tools voor meer begrip. Omdat begrip helpt. 

De campagne is gericht op de gehele maatschappij, en óók specifiek op de sociale omgeving van mensen met post-covid. Doe jij mee? We hebben vier middelen beschikbaar die je zelf kunt inzetten. Op social media delen we deze video met de heldere, korte boodschap: Begrip helpt. Deel deze video met je omgeving! Andere mensen bereiken we door een verkorte versie van de video als advertentie in te zetten. In de video zie je dat mensen een pin dragen. De emaillen pin toont het symbool van een batterij die leegloopt, in het rood. Daarmee kun je jouw onzichtbare beperkingen zichtbaar maken. Of, als je zelf geen post-covid hebt, je steun en begrip laten zien! Daarnaast kunnen patiënten App-kaarten gemakkelijk online delen met hun sociale omgeving. Daarop staan korte teksten die simpel uitleggen wat het betekent om last te hebben van een post-covid-symptoom en vertelt vriendelijk hoe de omgeving daar mee om kan gaan. Tot slot leiden deze campagne-uitingen naar drie  tips om mensen met post-covid beter te begrijpen. 

De campagne is vanuit PostCovid NL en ervaringsdeskundigen geïnitieerd en begeleid. Sjoukje Kastelein (ervaringsdeskundige en projectteamlid): “We zijn bij elke stap betrokken geweest, maar dan ook echt alles; de blik van dit model is beter, er moet een extra kaart bij voor mensen met ernstige POTS, deze tekst moet anders. De rest van het team zal wel eens diep gezucht hebben. Wij wilden er zeker van zijn dat de campagne voor zoveel mogelijk mensen uitnodigend en kloppend is. Echt een steuntje in de rug bij het vertellen van hun eigen verhaal, en voor de omgeving een aanzet tot meer begrip. We zijn heel blij met wat we samen hebben neergezet en hopen dat er de komende tijd in heel veel huiskamers goede gesprekken gaan plaatsvinden over deze ingrijpende ziekte."

De video is gedurende drie maanden te zien in verschillende formaten via Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. De pin, de App-kaarten en de concrete tips blijven natuurlijk altijd vrij toegankelijk.

Help jij mee de video, de pin, de App-kaarten en de tips te delen? Vergeet deze dan niet: #begriphelpt 

Er is samengewerkt met campagnebureau Studio Fik.

Help ons helpen

Er moet meer perspectief komen voor mensen met post-covid. Jouw steun is hard nodig! Steun ons belangrijke werk en help ons helpen!

hand geeft hart